Sunday, October 28, 2007

Vincent

想和大家分享這首歌,分享這首McLean在70年代寫下對現在懸掛在紐約現代美術館(MOMA)梵谷“星空”的心情。



這是我第一次這樣認真去看這整段歌詞,將梵谷那些凝視下夜繁星的孤獨心事傳給了大眾,也寫出梵谷生前不被懂的孤獨心情。

星期六去上了蔣勳老師今年談的梵谷,70年代Don McLean寫出Vincent這首歌,讓大街小巷都傳唱著這個名字。蔣勳老師說著若周杰倫能夠在故宮看范寬的豀山行旅圖而熱淚盈眶,寫下一首關於這畫作的歌曲,也許會讓更多人認識這些書畫呢!

三個小時的課,讓我對梵谷的畫作有不同觀點的看法。待我整理完自己的思緒再和大家分享了。

Starry starry night
Paint your palette blue and grey
Look out on a summer's day
With eyes that know the darkness in my soul.
Shadows on the hills
Sketch the trees and the daffodils
Catch the breeze and the winter chills
In colors on the snowy linen land.
點點星空
調色盤上的藍與灰
凝望夏日
凝視著我靈魂的鬱暗
山丘上陰影起伏
描繪樹和水仙花
感受風和冬日的冷顫
獨留一片白茫茫大地
Now I understand
What you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free.
They would not listen they did not know how
Perhaps they'll listen now.
現在我終於明瞭
你試著想告訴我什麼
知道你靈魂深處所受的苦痛
知道你如何試著想去解脫
沒有人去傾聽OR說不知道如何去聽
也許,此刻她們開始聆聽了
Starry starry night
Flaming flowers that brightly blaze
Swirling clouds in violet haze
Reflect in Vincent's eyes of China blue.
Colors changing hue
Morning fields of amber grain
Weathered faces lined in pain
Are smoothed beneath the artist's loving hand.
點點星空
燦爛花朵如同火焰閃耀
紫色天幕上雲朵糾結
映入Vincent天青色眼裡
色彩瞬息萬變
清晨的田野、金黃色麥穗
蒼白的臉展現傷痛
而藝術的愛可以撫平
Now I understand
What you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free.
They would not listen they did not know how
Perhaps they'll listen now.
現在我終於明瞭
你試著想告訴我什麼
知道你靈魂深處所受的苦痛
知道你如何試著想去解脫
沒有人去傾聽OR說不知道如何去聽
也許,此刻她們開始聆聽了
For they could not love you
But still your love was true
And when no hope was left in sight on that
Starry starry night.
You took your life as lovers often do,
But I could have told you Vincent
This world was never meant for one as beautiful as you.
她們無法愛你
你仍堅持真誠的愛
當內心希望盡空
在點點星空的夜裡
你結束自己生命如同殉情
讓我告訴你:Vincent
世界上沒有生命如你這般美麗璀璨
Starry starry night
Portraits hung in empty halls
Frameless heads on nameless walls
With eyes that watch the world and can't forget.
點點星空
空牆上的肖像
無名牆上無框的臉龐
凝視世界、永難遺忘
Like the stranger that you've met
The ragged men in ragged clothes
The silver thorn of bloddy rose
Lie crushed and broken on the virgin snow.
像你遇到的陌生人
邋遢的人、衣衫襤褸
血色玫瑰、銀色針刺
素白畫布下撞碎濺迸
Now I think I know
What you tried to say to me
How you suffered for your sanity
How you tried to set them free.
They would not listen they're not listening still
Perhaps they never will.
現在我終於明瞭
你試著想告訴我什麼
知道你靈魂深處所受的苦痛
知道你如何試著想去解脫
沒有人去傾聽OR說不知道如何去聽
也許,此刻她們開始聆聽了

6 comments:

Anonymous said...

我在廣播聽過蔣勳老師講梵谷,
也是第一次知道他的畫裡有那麼多對社會的關懷跟痛苦,
買了"破解梵谷"那本書,
還是覺得聽蔣老師講比較有感動.......

Anonymous said...

梵谷的一生真的是很苦
不過我最感動的是他的弟弟對他無私的付出

我也超愛梵谷的畫~

Ruth said...

楊博士
那天我去上的課就是破解梵谷
明年老師預計開的是談高更
也許你也可以考慮去聽聽

小藍
我其實以前不太能懂梵谷的畫
覺得太苦
也許因為人生經歷多了
了解哪才是人生
我才慢慢去了解他的畫作

Anonymous said...

梵谷給我的感覺是人畫不一
人悲情到極點
畫作卻色彩超級富麗:P

Just Me, Mo。 said...

我也有聽到蔣勳老師講梵谷
不過卻是同事轉述給我聽的了
但聽一聽卻覺得
好想去梵谷他家拜訪
好想多看看幾幅他的畫啊

Ruth said...

Anne
我還以為錯過跟你相遇的機會呢
原來你沒有去聽這課程啊
我覺得聽那課後
感受會特別不同